1ste ledenvergadering GroenLinks-PvdA

5 jul 2022

Wim Vink

Als waarnemend secretaris van PvdA Voorne, afkomstig van de buurafdeling Nissewaard, was het voor mij een bijzondere ervaring om de eerste gezamenlijke ledenvergadering van GroenLinks en PvdA Voorne bij te wonen en daaraan mijn bijdrage te leveren.

Het was een mooi gezicht om zaterdagmorgen 2 juli de aula van Helinium goed gevuld te zien met in totaal 42 deelnemers, waarvan 28 van de PvdA en 14 van GroenLinks. De beide afdelingsvoorzitters Sjoerd Hoekstra en Maria van Sorgen hebben deze vergadering na elkaar voorgezeten. In zijn aftrap wees Sjoerd op het bijzondere karakter van deze vergadering.

Het concept verkiezingsprogramma dat was voorbereid door een commissie onder leiding van Jeroen Merkx ontmoette veel waardering. Na aanvaarding van een drietal kleine aanvullingen kon het verkiezingsprogramma worden vastgesteld. Deze aanvullingen betreffen het CO2 neutraal maken van al het rijdend materieel van de gemeente binnen 10 jaar, de toevoeging van tuinbouw bij onderdeel landbouw en de wil om te experimenteren met bindende vormen van meer directe democratie. Bij dat laatste valt te denken aan referenda, burgerfora en burgerbudgetten.

Regina Roggeveen maakte als kandidaat raadslid hierna gebruik van de mogelijkheid een voorbehoud te maken ten aanzien van het inzetten op een metro, lightrail, die volgens haar het landschap zal aantasten. De vergadering had met dit voorbehoud geen probleem.

Na een korte pauze was het vervolgens de beurt aan Maria van Sorgen om de vergadering voor te zitten, te beginnen met de behandeling van de concept kandidatenlijst. Als eerste mocht Lieke van der Linden, als voorzitter een gemengde Kandidaatstellingscommissie, de werkwijze van de commissie nader toelichten.

Uiteindelijk bleken er, voordat de kandidatenlijst kon worden vastgesteld, 2 schriftelijke stemmingen nodig te zijn. Als tegenkandidaat voor Bert van Ravenhorst op plaats 1 stelde Jeroen Merkx als tegenkandidaat Bianca Verschoor voor. Daarvoor wees hij naar de motivering van de commissie dat ook Bianca een goede lijsttrekker zou kunnen zijn, en bij gelijke geschiktheid gaat bij hem de voorkeur naar een vrouw. Deze stemming leverde geen wijziging van de kandidatenlijst op. Dat was wel het geval toen Atie Koster op de haar toebedachte 14e plaats de jonge Eline de Lange als tegenkandidaat stelde. Dit leidde ertoe dat Eline steeg van plaats 26 naar plaats 14 en alle GroenLinks kandidaten boven haar 2 plaatsen naar beneden zakten.

De vergadering kon in optimistische sfeer worden afgesloten met een toespraak van Bert van Ravenhorst als lijstrekker en de campagneoproep van Bianca Verschoor. De volledige toespraak van Bert is te lezen in het vorige artikel (samenwerking GroenLinks en PvdA).

Klik hier om naar het Verkiezingsprogramma te gaan.

Vastgestelde kandidatenlijst GROENLINKS/PVDA Voorne aan Zee 2022

Plaats