1 mei viering 2023

2 mei 2023

Daan Dankaart

1 mei, de Dag van de Arbeid, een dag die wereldwijd gevierd wordt om recht te doen aan de strijd voor eerlijke omstandigheden. In Nederland is dit een dag die traditiegetrouw door de Partij van de Arbeid wordt gevierd. In onze regio aren wij, samen met de PvdA afdeling Goeree-Overflakkee, dit jaar hiervoor te gast bij de PvdA Nissewaard. En, in het kader van onze toenemende samenwerking, waren ook de GroenLinks-afdelingen uitgenodigd en uiteraard dan ook vertegenwoordigd.

Wij konden genieten van: mooi weer, een leuke rondvaart o.l.v. schipper Gert-Jan van Rietdijk, en met boeiende verhalen, geschiedenissen en anekdotes van onze gids, door het gebied van de Bernisse; na de rondvaart van anderhalf uur volgde een voortreffelijke barbecue met drankjes. Zet een paar PvdA’ers bij elkaar, en je ziet veel grijze koppen die zeer geanimeerd met elkaar in gesprek raken, en dan blijkt dat de GroenLinksers daar net zo goed in zijn. Ter afsluiting werd door Toby Witte in kort beslag de waarde van de Dag van de Arbeid benadrukt, de noodzaak om dit levend te houden en meer activistisch te maken, omdat de arbeid nog lang overal en altijd eerlijk wordt beleden en dat de democratie in gevaar dreigt te komen. Oproepen die wij ter harte zullen nemen bij de organisatie van de Dag van de Arbeid volgend jaar, daar ligt een mooie uitdaging.

Solidariteit: dat konden wij ook weer laten zien door vanuit Voorne aan Zee een tweetal Rode Taxi’s konden laten rijden – met dank aan Menna als een van de chauffeurs – en daardoor vier partijgenoten uit Brielle, Hellevoetsluis en Rockanje mee konden laten doen.

Let ons alleen nog om onze gastheren uit Nissewaard (en met name Wim Vink en Robin Warmerdam), de schipper en de gids, en alle deelnemers van harte te bedanken voor een leuk evenement.