Situatie kleine strandje / piraten strandje Hellevoetsluis

21 apr 2023

Heidi van Noort en  Bianca Verschoor

Aan het college van B&W van de gemeente Voorne aan Zee

Onderwerp: Situatie Kleine Strandje/ Piraten strandje Hellevoetsluis.
Schriftelijke vragen volgens art. 33 RvO van de raad Voorne aan zee

Geacht college,

GroenLinks- PvdA wil uw aandacht vragen voor een situatie die al 5 jaar een doorn in het oog is van veel inwoners. Gedurende die afgelopen jaren zijn er vanuit de inwoners klachten ingediend bij de gemeente. Behalve het bekende “in behandeling” is dit nooit daadwerkelijk opgepakt.

Het gaat hier om de situatie achter het toiletgebouw bij het Kleine strandje. Daar is jaren geleden een noodoplossing gerealiseerd om het weggeslagen zand en de stenen damwand met het erboven gelegen voetpad enigszins veilig te stellen. Niet alleen is het vanaf dat moment een onaantrekkelijk en armoedig gezicht geworden, het is ook nog eens een onveilige situatie. Losse granietblokken, een weggezakt tegelpad en rond flapperend plastic.

De organisatie van de sinterklaas intocht afgelopen najaar vond dit duidelijk ook en had er een frame met een bedrukt zeil overheen laten plaatsen, zodat deze armoedige situatie niet in het oog sprong bij bezoekers en op de landelijke televisiebeelden.

We zijn ons bewust van het feit dat deze plek op den duur ontwikkeld moet worden tot horeca, maar daar is al 10 jaar sprake van. Hierop wachten zou nog wel eens jaren kunnen duren.
Ondertussen is het zeil frame weer verwijderd en ligt de situatie er onveranderd gevaarlijk en armoedig bij. Niet bepaald een visitekaartje.

Even verderop is de fijne speelplek met piratenschip, waar veel kinderen zich tijdens de zomermaanden vermaken. Daar is de afgelopen 2 jaar ook een onwenselijke situatie ontstaan. De betonplaten met daarop bankjes zijn afgelopen jaar door zwaar weer erg verzakt en de bankjes kapot.

Hierover hebben wij een aantal vragen:

1. Bent u het met ons eens dat de situatie achter het toiletgebouw al 5 jaar geen visitekaartje is voor onze toeristische vesting?
  2. Waarom worden klachten van bewoners in deze niet opgepakt?
  3. Kan hier op korte termijn, namelijk voor het badseizoen een permanente oplossing voor komen?
  4. Kunnen de betonplaten op het piratenstrandje weer goed recht gelegd worden en de latten op de bankjes vervangen? Ook dit graag voor het badseizoen.

In afwachting van uw antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Heidi van Noort
GroenLinks-PvdA Voorne aan Zee

Beantwoording college

Uw fractie heeft per brief van 19 maart 2023 vragen gesteld gevoegd onder artikel 33 van het Reglement van Orde van de raad der Gemeente Voorne aan Zee. Het onderwerp betreft “de omgeving rondom het kleine strandje”. Onderstaand treft u de vragen met hieronder cursief het antwoord aan.

Ja, daar zijn we mee bekend. De verwachte ontwikkeling van deze locatie, de coronasituatie en de elementen weer en wind hebben de kwaliteit van deze locatie geen goed gedaan.

2. Waarom worden klachten van bewoners in deze niet opgepakt?

Het zoeken naar een geschikte oplossing vraagt enige tijd. Zodra een geschikte oplossing voor handen is zal de gemeente hier, binnen mogelijkheden, invulling aan geven.

3. Kan hier op korte termijn, namelijk voor het badseizoen, een permanente oplossing voor komen?

We gaan kijken of we in aanloop naar het badseizoen passende maatregelen kunnen nemen om deze locatie aantrekkelijker te maken. Deze locatie staat al sinds 2015 in de verkoop, er was een gegadigde gevonden. Als gevolg van het Didam arrest moest de procedure opnieuw worden gestart. Daarbij heeft een 2e belangstellende zich gemeld. Op dit moment wordt onderzocht onder welke voorwaarden een eventuele verkoop plaats zou kunnen vinden.

Ieder jaar voor aanvang van het badseizoen worden de platen recht gelegd, dat zal ook dit jaar weer worden uitgevoerd. Indien nodig worden de latten op de bankjes vervangen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met hartelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Voorne aan Zee

Het resultaat

14 april kregen wij het bericht dat het gebouw bij het kleinestrandje was opgeknapt. De bankjes gerepareerd en de betonplaten goed gelegd. Uiteraard zijn we zijn we gaan kijken en idd het ligt er weer keurig bij. De zomer kan beginnen.

Waarom dit 5 jaar heeft moeten duren is een raadsel. Jaarlijks wordt het piraten strandje geïnspecteerd maar het toiletgebouw werd iedere keer vergeten. GroenLinks PvdA is dan ook blij dat het dit jaar wel is meegenomen.