Twaalf jaar premier Rutte, negenhonderdduizend mensen in armoede

20 mrt 2023

Daan Dankaart en  Natascha Schnocks

Zaterdag 18 maart waren wij, Natascha Schnocks en Daan Dankaart, naar de conferentie ‘Gedurfde ideeën over Armoebestrijding’ van Linksom! In Nieuwegein.

Leeswijzer

In dit relaas geven wij achtereenvolgens een

• Korte uitleg wie en wat Linksom! Is,
  • Inleiding van het doel van deze conferentie,
  • Samenvatting van de voordrachten van de sprekers,
  • Blik vooruit, en
  • Enkele overwegingen wat GroenLinks PvdA Voorne aan Zee hiermee kunnen.

Aan het einde van dit bericht treft u een link aan naar de Conferentiemap van dit evenement.

Linksom!

Linksom! Is een beweging, een samenwerking van PvdA-leden en sympathisanten binnen de PvdA, die zich richt op de toekomst van de Partij van de Arbeid als sociaaldemocratische partij. Zij doet dit graag in samenwerking met GroenLinks en FNV. Samenwerking tussen progressieve linkse organisaties was, is en blijft belangrijk. Samen sterk!
En zo kennen wij de PvdA, een politieke partij die de discussie niet schuwt, die zich realiseert dat deze in de rui wel eens een paar rode veren verliest, maar deze na de rui ook weer herstelt.
Meer hierover op Klik hier voor meer informatie over Linksom!

Inleiding tot deze conferentie

Doel van deze conferentie is het aanbieden van informatie die een bijdrage levert aan een goed onderbouwde progressieve visie op armoede en armoedebestrijding. Er wordt aandacht besteed aan structurele oorzaken van armoede en de confronterende gevolgen daarvan. Verschillende gedurfde ideeën worden gepresenteerd om armoede structureel te bestrijden of zelfs te voorkomen. Die ideeën vergelijken we onderling in een zoektocht om tot goede keuzes te komen. Deze conferentie is een stap in een reeks activiteiten waarin Linksom! Samen met PvdA, GroenLinks en FNV optimale, realiseerbare ideeën op het gebied van armoede en armoedebestrijding verzamelt en implementeert.

Samenvatting van de voordrachten van de sprekers

Achtereenvolgens brachten de sprekers de volgende onderwerpen voor het voetlicht:

• Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, stelde met veel voorbeelden uit de praktijd aan de orde het belang van educatie vanaf de jongste leeftijd. Hij hamerde erop dat leerkrachten en scholen meer moeten gaan kijken naar de thuissituatie want daardoor was er veel uitval; een kind dat in armoede leeft of een ouder heeft die drie (flex)banen heeft en net niet rond komt zal zich daar zorgen over maken en waardoor het zijn of haar potentie niet haalt. Het huidige beleid schiet in deze zaken ernstig tekort. Ook brak hij een lans om 'het collectief' weer terug in de samenleving te brengen, omdat veel mensen deze saamhorigheid zoeken en dit noodzakelijk is om zaken vanaf de bodem ordelijk aan te pakken.
    Klik hier voor meer informatie over Hans; meer uitgebreide informatie over zijn visie vindt u in zijn bijdrage in de Conferentiemap.

• Joop Slomp, wethouder Sociale Zaken in Coevorden, wees op de tekortkomingen van de huidige Participatiewet omdat deze zich niet richt op het welzijn van mensen, maar te uitsluitend gericht is op het aanzetten tot regulier werk. Hij pleit dan ook voor zaken als een maatwerkfonds onder lage voorwaarden, soms lening en soms gift, en de ondersteunende rol van positieve gezondheid. Klik hier voor meer informatie over Joop.

• Richard Moti, gemeenteraadslid en voormalig vakbondsman en wethouder in Rotterdam, veroordeelde scherp dat veel te veel processen ten aanzien van mensen, geleid worden door wantrouwen. Ook bepleitte hij het opzoeken van de grens bij regels als de 4-weken wachttijd voor bijstand voor jongeren of de vermaledijde kostendelersnorm. Klik hier voor meer informatie over Richard.

• Bram Mellink, universitair docent Nederlandse Geschiedenis, sloot de late ochtend af met een voortreffelijke voordracht met de titel 'Arme staat! Marktwerking en de publieke sector sinds het neoliberalisme'. Hij nam ons mee in de geschiedenis van het ontstaan van het neoliberalisme en de achterliggende gedachten van de grondleggers. Zo vertelde hij dat in plaats van de overheersende gedachten dat het in de jaren ‘50 begon, na onderzoek bleek dat het al veel eerder gestart was namelijk in de jaren ‘30 na de beurskrach van 1929. De reacties van het toenmalige links liet hij ook zien in z’n verhaal. Klik hier voor meer informatie over Bram.

• Na de lunch werd de conferentie voortgezet met een forumgesprek van Reyer Brons, o.m. auteur van 'Basisinkomen, een ongekend alternatief', Richard Moti en Joop Slomp.
    Klik hier voor meer informatie over Reyer.
    Dit werd voortreffelijk geleid door Julia Kleinrensink, fractievoorzitter van GroenLinks in Utrecht. Dit forumgesprek richtte zich vooral op de onderwerpen basisinkomen, basisbanen, en een wet op de bestaanszekerheid als tegenhanger van de Participatiewet. Basisinkomen werd beschouwd als integrale aanpak, terwijl basisbanen veel beperkter in effect zijn; basisinkomen en basisbanen staan echter niet tegenover elkaar, maar moeten elkaar aanvullen.
    Klik hier voor meer informatie over Julia.

• Kitty Jong, vicevoorzitter FNV, gaf een reactie met de bespiegelingen van de FNV. Hoofdpunten uit haar reactie waren: armoede moet niet mogen, FNV heeft wel een positieve grondhouding ten aanzien van basisinkomen, maar ziet ook wel veel op te lossen problemen voordat dit ingevoerd kan worden. Het is van belang om nu direct al de huidige urgente knelpunten aan te pakken zoals minimumloon, schulden kwijtschelden, tandarts terug in basispakket, of Wajong terug. Klik hier voor meer informatie over Kitty.

• Jesse Klaver, fractievoorzitter van GroenLinks in de Tweede Kamer, sloot het inhoudelijke deel van de conferentie af met een pleidooi voor een fundamentele aanpak van armoede door te zorgen voor een fatsoenlijk inkomen voor iedereen. Hij opperde hierbij een hele reeks aan oplossingen, zoals een welvaartsvast inkomen, fatsoenlijke uitkeringen zonder een schuldvraag, invoeren van negatieve belastingen (minima krijgen belastinggeld in plaats dat zij belastingen moeten betalen), zorg via de belastingen, gratis kinderopvang. Over het Basisinkomen was hij minder enthousiast. Klik hier voor meer informatie over Jesse.

• Esther-Mirjam Sent, partijvoorzitter van de PvdA, mocht als preses van de PvdA een samenvatting geven van alles wat de revue was gepasseerd. Daarmee werd in kort bestek een goede terugblik geboden van de inhoud van een interessante dag. Een dag die veel voeding geeft om vanuit de visies van GroenLinks, PvdA, het FNV en enkele ter zake deskundigen de armoede in Nederland aan te pakken en het hoofd te bieden. Klik hier voor meer informatie over Esther-Mirjam.

Alle voordrachten werden steeds gevolgd door een discussie met de vaak deskundige en altijd zeer betrokken aanwezigen in de zaal.

Een blik vooruit

Dit najaar wil Linksom! Een volgende conferentie houden, voorlopig met de werktitel ‘Weg van het neoliberalisme’. Zeker een onderwerp dat belangwekkend is.

Parallel aan deze conferenties is Linksom! Onlangs gestart met de denktank ‘Gedurfde Ideeën over Armoedebestrijding’. De huidige conferentie biedt al nodige voeding voor die denktank. Deze voeding geeft handvatten met mogelijkheden om op gemeentelijk niveau armoede beter te kunnen bestrijden. Daar zal GroenLinks PvdA Voorne aan Zee dan ook dankbaar gebruik van kunnen maken.

Enkele overwegingen wat GroenLinks PvdA Voorne aan Zee hiermee kunnen.

De denktank ‘Gedurfde Ideeën over Armoedebestrijding’ zal op enige termijn komen met concrete elementen waarmee ook de fractie van GroenLinks PvdA Voorne aan Zee haar voordeel kan doen, maar waarschijnlijk kunnen ook onze afdelingen op Voorne hier inhoud aan geven, bijvoorbeeld via het lokale ombudsteam.

Ook de voordrachten van deze dag bieden al enkele handvatten die het waard zijn om in onze afdeling – in de fractie zowel als in de besturen – nu al opgepakt te worden. Aspecten die we nu al kunnen invullen, zijn:

• Het ontwikkelen van collectieven om activiteiten te bundelen om de minderbedeelden nodige ondersteuning te bieden (op gebied van onderwijs, maar ook bij de zorg, bij huisvesting, bij participatie bij culturele activiteiten);
  • Actief zoeken door het ombudsteam naar mensen met zorgen, bijvoorbeeld door een spreekuur in te stellen, maar ook beschikbaar te zijn op plaatsen waar de mensen met problemen bij elkaar komen (voedselbank, zorginstellingen);
  • Laagdrempelige themabijeenkomst over ondersteuningsopties zoals een minima-winkelpas, sociale stadspas, OV-subsidie, structureel huisvestingsbeleid;
  • Nauwere samenwerking zoeken met lokale vakbonden en verenigingen.

Afsluitend

Twaalf jaar premier Rutte, en bijna een miljoen Nederlanders leven in armoede, waaronder honderdduizenden kinderen. Allemaal kinderen die hun leven met een achterstand beginnen, en dat is onacceptabel: de kinderen van de armen van vandaag zijn de armen van morgen. Maar niet alleen kinderen lijden, dat geldt ook voor volwassenen in armoede.
Daarom moeten wij de handen ineenslaan om het huidige liberale beleid een halt toe te roepen. En daarvoor moeten wij alle progressieve krachten bij elkaar brengen.

In de conferentiemap van deze conferentie staan nog een paar uitgebreidere geschriften zoals ‘De armen van morgen’ van Hans Spekman, ‘Het verhaal van Bo’ door Karolijne Bauland en het artikel ‘Armoede, Ongelijkheid en Politiek Links’ door Louis Plas. Klik hier om de conferentiemap te openen.

Linksom! Heeft met deze conferentie een waardevol initiatief genomen. Hierbij dan ook heel veel dank aan de organisatoren van deze beweging: Dick Kalkman, Louis Plas, Bert Veenstra, Frans Dolmans, Karolijne Bauland, Jan-Kees Koning, Gerard van Oosterhout en Ruud van Veggel.