Afdelingsverslag congres

04 feb 2023

Daan Dankaart en  Maria van Sorgen

Beste Rode, Groene en Groen/Rode vrienden,

Gisteren vonden in Den Bosch vlak bij elkaar de congressen van GroenLinks en de Partij van de Arbeid plaats. Met Maria van Sorgen en Daan Dankaart waren jullie afdelingsbesturen daarbij vertegenwoordigd, weliswaar in verschillende hoedanigheden: Maria als vrijwilliger bij de GroenLinks-organisatie en Daan als volger en inspreker op het PvdA-congres. Graag delen wij hierbij onze ervaringen en bijdragen met jullie.

De sfeer was al een paar dagen geleden gezet, op negatieve wijze, toen onze premier samen met zijn secondant Edith Schippers de ‘Linkse Wolk’ benoemde als zijn tegenstrever in de campagne naar de verkiezingen op 15 maart (Provinciale Staten, Waterschappen en, indirect, de Eerste Kamer).

Gelukkig was de sfeer ook al op een positieve wijze gezet door een hele reeks bekende GroenLinksers en PvdA’ers die in de publiciteit brachten dat zij een duo-lidmaatschap (lid van GL én PvdA) waren aangegaan; om er een paar te noemen: Saskia Kluit (GL) en Hamit Karakus (PvdA), Sharon Gesthuizen en Frans Leijnse, Noortje Thijssen en Fred Crone, Bram van Ojik en Job Cohen, Andrée van Es en Diederik Samsom. En zij zullen de laatste niet zijn!

Daan: “Al in de 80’er jaren was mijn vader Co bezig om in Amsterdam trachten de PSP en de PvdA tot nadere samenwerking te brengen, vanuit het idee dat we te veel gemeen hadden om ons uit elkaar te laten drijven. Gaat het er nu dan toch een keer van komen? Kunnen wij aan de samenleving laten zien dat een linkse samenwerking van GroenLinks en PvdA, en misschien met de SP, misschien D66 of PvdD ons een heel andere wereld kan brengen dan het ijzige rechts-liberale/confessionele smaldeel.”

Het is echter goed dat onze partijbesturen de samenwerking omarmen, maar niet te hard van stapel lopen. Het is belangrijk dat GroenLinks en de Partij van de Arbeid als één peloton de eindstreep halen. Als onderweg tussen de 15% en 25% dreigen af te haken, moeten we er alles aan doen om ook die groep in het peloton te houden en hen te overtuigen dat ‘Samen beter werkt’. Dus volle kracht vooruit, maar met begrip, respect en meenemen voor en van hen die het water nog te koud vinden.

Rond 10:00 uur begon de politieke dag in twee aanliggende zalen waarin GroenLinks en de PvdA elk afzonderlijk hun aftrap deden met een aantal inspirerende speeches. Het zal niet verbazen dat van meet af aan Mark Rutte ervan langs kreeg met de door hem gecreëerde Linkse Wolk, die vanaf dat moment meer een Geuzennaam voor GroenLinks/PvdA werd; dank u, meneer Rutte!

Een belangrijke taak van deze congressen was het vaststellen van de – deze keer nog twee – kandidatenlijsten voor de Eerste Kamer. Zonder te veel in detail te treden, toch een paar essenties:

• Als lijsttrekkers werden gekozen Paul Rosenmöller en Mei Li Vos. Beiden hierbij gefeliciteerd.
  • PvdA zou de PvdA niet zijn als onze partij toch weer een akkevietje wist te produceren; de adviescommissie kandidaatstelling, met zeer capabele en ervaren leden onder leiding van de uitmuntende Job Cohen had een lijst geproduceerd waarbij alle nodige overwegingen de revue waren gepasseerd. Toch vond het partijbestuur onder leiding van Esther Mirjam Sent het nodig om hiervan af te wijken: met name Ruud Koole op plaats 2 werd vervangen door Jeroen Recourt, en ook Hamit Karakus werd omlaag verplaatst. Daarom vond de adviescommissie mijns inziens terecht dat zij de lijst niet kon verdedigen. Ruud en Hamit hadden zich daarop teruggetrokken van de lijst, en de voordracht van het partijbestuur werd vervolgens ongewijzigd door het congres overgenomen.

Daan: “het partijbestuur heeft weliswaar volgens hun reglementaire bevoegdheid gehandeld, maar je kunt je afvragen of dat wel goed was. Volgens mij niet: als je een dermate deskundige commissie benoemd om een kandidatenlijst samen te stellen, moet je wel heel sterke argumenten hebben om daar vanaf te wijken. Die argumenten heb ik van onze partijvoorzitter niet gehoord.
Misschien moet in het vervolg een dergelijke commissie niet meer een adviescommissie aan het bestuur zijn, maar een adviescommissie aan het congres. Partijbestuur, geef hen het vertrouwen dat je hen bij benoeming toedicht.

Daarna werd nog een hele reeks mensen gekozen in verschillende geledingen van de partijen, zoals internationaal secretaris, leden van partijbesturen en presidia.

Ook kwamen er ter stemming een aantal inhoudelijk moties. Bij de PvdA waren dat er 35, waarvan er 31 in één blok werden afgehandeld omdat deze bij de online voorbereidingen in de afgelopen weken al zodanig veel voor- of tegenstanders hadden dat deze op voorhand al aangenomen of verworpen waren. Bleven er dus 4 over voor een meer inhoudelijke behandeling:

• Motie 15, Democratisering pensioenstelsel: hierover werd door het partijbestuur in grote lijnen positief geadviseerd, waarop deze motie met grote meerderheid werd aangenomen.
  • Motie 32, Maximumtermijn voor de minister-president: werd met ongeveer 39% van de stemmen VOOR.

De volgende twee moties betroffen de verregaande samenwerking tussen GroenLinks en de PvdA. Deze waren voorbereid door onze onovertroffen RoodGroen-kartrekker Frank van de Wolde, werden gelijkluidend aan beide congressen voorgelegd, en gezien het inhoudelijke belang ook ter bespreking behandeld:

• GL motie M – PvdA motie 34 ‘Een Rood Groen Europa’, met het dictum: ‘Roept het Partijbestuur op: Samen met GroenLinks een gezamenlijk programma te presenteren en samen campagne te voeren voor de Europese verkiezingen van 2024; ervoor zorg te dragen dat de PvdA Europarlementariërs van 2024-2029 samenwerken en afstemmen met de Europarlementariërs van GroenLinks.’

Daan: hierop sprak ik het volgende in: “De intrinsieke verschillen tussen GroenLinks en de PvdA zijn geringer dan die van haar individuele leden. De argumenten die binnen Nederland gelden voor een vergaande samenwerking, gelden minstens evenzoveel op het internationale vlak, en om te beginnen binnen Europa.
Waar we in het algemeen zien dat veel partijen zich steeds verder opsplitsen in onbeheersbare kleine fractie, moeten wij laten zien dat het beter kan en moet: laat GroenLinks en PvdA ook in Europa een sterk links front vormen.

Deze motie werd door beide partijen met grote meerderheid aangenomen: GL = 77%, PvdA = 87%

• GL motie L – PvdA motie 35 ‘Politiek referendum Tweede Kamer’, met het dictum: ‘Roept het Partijbestuur op: Vóór de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen een ledenreferendum te organiseren over het opstellen van een gezamenlijke lijst en programma met GroenLinks bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen, ook indien die eerder plaatsvinden dan in 2025.’

Daan: over deze motie sprak ik het volgende in: “Vier jaar geleden voerde ik als fractievoorzitter van PvdA Hellevoetsluis verkennende gesprekken met mijn GroenLinks collega over vergaande samenwerking in onze gemeente. Twee jaar geleden hielden wij met hulp van het Rode Nest een ledenonderzoek onder onze leden op Voorne (Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne); driekwart was positief over een samengaan met GroenLinks. In september 2021 voerden PvdA en GroenLinks in Hellevoetsluis gezamenlijke fractievergadering. En in november 2022 gingen wij met GroenLinks samen de herindelingsverkiezingen in naar de nieuwe gemeente Voorne aan Zee. Onze verschillen waren elke keer gebleken minimaal te zijn, en nu zij wij samen sterk genoeg om een GroenRode vuist naar rechts op te steken. En dat smaakt naar meer. Steun daarom deze motie om dit mooie voorbeeld ook landelijk te verspreiden.

Deze motie werd door beide partijen met grote meerderheid aangenomen: GL = 83%, PvdA = 81%.

Na deze stemmingen was het tijd om ook een aantal amendementen op de statuten ter stemming te brengen als gevolg van de aangenomen moties; bijvoorbeeld het toestaan van het duo lidmaatschap. Uiteraard werd dit bij beide partijen in grote meerderheid aangenomen.

Daan: “Het was een bijzondere ervaring om aan twee congressen tegelijk deel te nemen: op mijn telefoon volgde ik en nam ik deel aan de GroenLinks stemmingen, terwijl ik hetzelfde op mijn tablet deed voor PvdA. Wim Vink zat naast mij en volgde hetzelfde patroon waarbij wij elkaar soms moesten waarschuwen als we de stemming op een van de schermen dreigden over het hoofd te zien.”

Om 17:00 uur kwamen de twee formele congressen ten einde, en ruim drieduizend leden kwamen bij elkaar om te luisteren hoe Dolf Jansen op zijn onnavolgbare wijze de Linkse Wolk van Rutte nog eens op de hak nam, en successievelijk onze partijleiders Attje en Jesse het woord gaf voor hun speeches. Het enthousiasme straalde er met verve vanaf. Samen met Wim Vink uit Nissewaard kon Daan daar met volle teugen van genieten, terwijl Maria nog aan de slag was om als vrijwilliger alle GroenLinks spullen weer op te ruimen

Maria: “Het is echt heerlijk om met zijn allen de schouders onder zo’n bijzondere dag te zetten en dienend bezig te zijn; ik heb weer nieuwe GL-collega’s leren kennen en enorm met ze gelachen.

Daan: “Onze congressen maken mij altijd weer enthousiast; zoveel mensen die het goede met onze aarde en onze samenleving voor hebben. En heerlijk om al deze gelijkgestemde goede mensen weer te ontmoeten”.

Tegen zeven uur waren wij weer op de terugweg, en voor negen uur waren Wim Vink in Spijkenisse, Maria in Rockanje en Daan in Hellevoetsluis weer terug thuis.

Tussendoor hadden wij de gelegenheid te baat genomen om het campagnemateriaal voor de verkiezingen op 15 maart van onze partijbureaus over te nemen, de tering naar de nering zettende.
Dus alle campagnematerialen voor onze afdelingen zijn nu in Voorne aan Zee beschikbaar. Binnenkort krijgen jullie daar een mailing over.

De volledige livestreams van de twee congressen zijn te volgen op: