Goede voornemens of ben ik gek geworden?

12 jan 2023

Hennie Wiersma - den Dulk

Toch schouders eronder: Lijsttrekker voor de verkiezingen Waterschap Hollandse Delta op 15 maart a.s. Want het moet en kan anders.

De tijd is voorbij, dat we wegkijken en rustig afwachten. De klimaatverandering dwingt ons om anders te gaan denken over economische groei en zelfs onze voedselvoorziening. Want als de vervuiling en verontreiniging door blijven gaan: hoe blijven wij dan gezond? Ons Waterschap Hollandse Delta kan veel meer: een fabriek als Chemours in Dordrecht, kan niet doorgaan met vervuilen. Waterschap Hollandse Delta heeft beroep ingesteld tegen de door de Provincie Zuid Holland afgegeven omgevingsvergunning. De verantwoordelijkheden liggen op zoveel verschillende niveaus, maar je kunt niet altijd zeggen: daar zijn we niet van. Het Waterschap moet zorgen voor schoon water, maar heeft te maken met grote en kleine vervuilers, die het werk ontzettend moeilijk maken. Die grote vervuilers kunnen het ook anders doen: lukt het niet met praten, dan moet er meer dwang komen.

Kleine vervuilers, dat zijn wijzelf. Met het gooien van wattenstaafjes en schoonmaakdoekjes in ons riool: echt waar. De omgekeerde wereld, dingen waarmee je juist wilt reinigen, die verstoppen onze zuiveringen. Voor een groot deel ligt dit ook aan het feit, dat mensen het gewoon niet bewust zijn van wat het veroorzaakt. Niet bewust, wat je eigen gedrag direct betekent voor je omgeving. Positief gedrag, juist meewerkt. Zoals het opvangen van water in een klein teiltje, als je de groenten of fruit wast. En het water aan de plantjes geeft. Een tip, die een partijgenoot al jaren geleden op deze site schreef. En die wattenstaafjes en schoonmaakdoekjes natuurlijk niet door het toilet maar gewoon in de Kliko.

Mijn keus om mij voor het Waterschap in te zetten, hangt nauw samen met de liefde voor de natuur. Juist in onze mooie waterrijke omgeving Maar willen we zwemmen in een vervuilde Plas van Heenvliet? Gaan we door met het aanleggen van rubbergranulaatvoetbalvelden, die bodem, water, maar ook gezondheid aantasten? Het stroeve begin van het nieuwe Voorne aan Zee zal het nog belangrijker maken, dat wij als GroenLinkse PvdA’ers alles, maar dan ook alles wat met natuur, milieu en gezondheid te maken heeft hoog op de agenda zetten. En blijven volhouden.

Wens jullie allen een gezond, liefdevol 2023 toe en hoop op vrede in onze wereld.