Wat denken de inwoners over Voorne aan Zee?

22 nov 2022

Daan Dankaart

Ter inleiding

In de afgelopen weken hebben vrijwilligers van GroenLinks PvdA Voorne aan Zee met inwoners gesproken. 108 gesprekken zijn er gevoerd; leuk was te constateren dat niet alleen de inwoners van de drie ‘hoofdsteden’ van ons eiland vertegenwoordigd waren, maar ook vanuit alle tien de hoofdkernen.

En wat is hun mening?

Desgevraagd ziet ruim 1 op de 3 inwoners geen voordeel van een grotere gemeente. Daarentegen zien ruim 4 op de 10 wel voordelen, zoals een grotere stem in de regio, het beschikken over meer geld, efficiëntere organisatie, meer samenhang van beleid tussen de kernen, en met Brielle en Westvoorne, meer balans ten van de grote buurstad Rotterdam.

Vaker verwacht men nadelen van een grotere gemeente: 7 van de 10 inwoners weten deze te noemen, terwijl slechts 2 van de 10 geen nadelen ziet. De belangrijkste zorgen zijn dat de gemeente minder goed weet wat er speelt onder de inwoners (1 op de 5), dat de eigen identiteit van de kleine kernen verloren dreigt te raken, men verder moet reizen naar het gemeentehuis, loggere organisatie met meer bureaucratie zal ervaren, tragere hulpverlening door de gemeente, moeilijker om een gezamenlijk beleid te ontwikkelen, en overvleugeling door het ‘grote’ Hellevoetsluis.

Behalve het noemen van nadelen, geven  de inwoners ook aan waarover zij zich zorgen maken. Bovenaan staat de woningnood: 16% van de ondervraagde inwoners gaf aan dat er te weinig (betaalbare) woningen zijn; dit is uiteraard een schokkende, maar niet onverwachte uitkomst gezien de landelijke actualiteit en speelt dan ook in Voorne aan Zee. Daarnaast stoort 1 op de 10 ondervraagde inwoners zich aan het onkruid en de openbare groenvoorziening, en als we daar afval/troep op straat aan toevoegen wordt dit zelf het grootste zorgpunt voor bijna 2 op de 10 inwoners. Andere punten van zorg zijn gebrek aan saamhorigheid, de energiecrisis, toenemende armoede , slechte bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Opvallend is dat waar de politiek grote ophef maakt over het plaatsen van windmolens, in deze enquête slechts 2 op de 100 inwoners dit aspect als zorg onderkenden.

Als we vragen welke dingen de nieuwe gemeente moet aanpakken, zal het niet verrassen dat daar hetzelfde uit komt, onder meer: meer (betaalbare) woningen, onkruid/openbaar groen, afval/troep op straat.

We konden het niet laten, toch even vragen of men van plan is te gaan stemmen. Zoals altijd krijgen we daar heel veel positieve antwoorden op, 85% zegt dat inderdaad van plan te zijn. Is de wens hier de vader van de gedachte, of durven veel mensen niet aan te geven dat zij niet gaan stemmen, of trekken wij juist de mensen aan die een hogere interesse hebben in de lokale ontwikkelingen? Wij hopen het beste, en 24 november zullen wij het weten.

Met dank voor het beoordelen van de resultaten van deze uitgevoerde gesprekken door Patricia Feelders - Heijndijk.

Hoe verder?

De antwoorden van onze inwoners geven een duidelijk beeld wat er goed gaat, wat beter kan en moet, waar men zich zorgen over maakt. Allemaal zaken die onze nieuwe fractie, de nieuwe raad en het nieuwe bestuur vanaf 1 januari zullen moeten gebruiken om het nieuwe beleid vorm te geven. Laten we er voor zorgen dat zo snel mogelijk iedereen voelt dat ieders eigen kern zijn identiteit heeft behouden, en dat de grotere en mooie gemeente Voorne aan Zee ons sterker heeft gemaakt met een beleid waar iedereen trots op wil zijn.

GroenLinks PvdA Voorne aan Zee zullen daar met voortdurend elan voor gaan.