Keek op de week

12 apr 2024

Adri van den Ouden

Wijk- en dorpsraden

De lokale democratie heeft zich versterkt. In de voormalige gemeenten Westvoorne en Brielle bestonden ze al; voor de rest van Voorne aan Zee zijn ze een nieuw fenomeen, te weten de wijk en dorpsraden.

Vaak zie je dat rond incidenten in een bepaalde wijk of wanneer er bijvoorbeeld een buurthuis wordt opgericht er een groep bewoners opstaat, die zich opwerpen als belangenbehartigers voor deze buurt en of de organisatie op zich nemen van de activiteiten in een buurthuis. Het is veel zeldzamer dat dergelijke groepen uitgroeien tot een wijkraad. Meestal verdwijnt een actiegroep weer als voor het incident een bevredigende oplossing is gevonden. Wat dat betreft zijn de buurthuis organisaties veelal standvastiger. En graag gezien, want tal van deze buurthuizen zijn afhankelijk van deze mensen, die allerlei buurtactiviteiten ontwikkelen en in gang houden.

Dorps-en wijkraden gaan nog wat verder. Zij zijn vraagbakens voor de inwoners van hun wijk en dorp op velerlei gebied. Bijvoorbeeld als het gaat om zaken op het gebied van veiligheid of om advies te geven aan de gemeenteraad of college over activiteiten of zaken die binnen hun invloedssfeer vallen. Deze raden worden opgericht als stichtingen, maken jaarplannen, leggen verantwoording af over hun bezigheden bij de inwoners en gemeente en ontvangen mede op basis van deze plannen ook een gemeentelijke subsidie.

Het ligt in de bedoeling dat deze raden een duurzame verankering krijgen in de wijk of het dorp waarvoor deze werkzaam is. Dat gaat niet vanzelf; dat vergt veel inspanningen van de mensen die deze raden een gezicht willen geven in die betreffende wijken.

En nu is het 2024

Tot op heden hadden deze wijk- en dorpsraden nog geen vaste structuur in onze nieuwe gemeente. Onlangs echter lanceerde Els Priester namen Partij Voorne aan Zee een initiatiefvoorstel om te komen tot de oprichting van deze raden en in te bedden in de overlegstructuur van onze gemeente. Het college nam in eerste instantie een afwachtende houding aan omdat zij in een latere fase ook plannen hadden om een en ander vorm te geven.

Met veel enthousiasme werd een werkgroep opgericht bestaande uit zowel oppositie- als collegepartijen, die een concept verordening hebben opgesteld. Daarop hebben de bestaande dorps- en wijkraden advies gegeven alsmede het college en heeft de griffie nog een juridische steekproef gedaan.

En ziehier in de raadsvergadering van maart werd deze verordening voorafgegaan door een motie met algemene stemmen aangenomen door de gemeenteraad met positief advies van het college.

In de komende tijd kunnen we een en ander dus verder vorm gaan geven in onze gemeente.