De raadsvergadering van 1 februari

06 feb 2024

De raadsvergadering van 1 februari werd gedomineerd door de discussie over de Spreidingswet die is ingegaan. Hoewel veel nog niet bekend is en er nog veel gesprekken nodig zijn om helder te krijgen wat dit voor Voorne aan Zee concreet betekent, leidt deze wet tot veel emotie in het land en ook in de gemeenteraad.

Moties om tegen de wet in te gaan en niet mee te werken aan de uitvoering ervan haalden het niet. Wel wil de raad zo spoedig mogelijk met college in gesprek over wat voor Voorne aan Zee de gevolgen zijn van de Spreidingswet. Wij zijn het daar mee eens. Zorgvuldigheid is wat hier nodig is. Daarom moeten alle mogelijkheden op tafel voordat we besluiten nemen.

Wij zijn heel blij dat onze motie MaaiMeiNiet over ecologisch maaien van dijken, bermen, wallen en oevers unaniem door de raad werd aangenomen. Ecologisch maaien leidt tot meer verscheidenheid in planten, insecten, vogels en andere dieren. De afgelopen jaren heeft iedereen gemerkt dat er veel minder vlinders waren. Niet maaien in mei – tijdens de bloei – helpt alvast een beetje om meer insecten aan te trekken.

Ook is de regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling aangenomen. Een belangrijk besluit over samenwerking in de regio om te bevorderen dat alle inwoners in de regio een veilig thuis hebben. Het is goed dat veel instanties samenwerken om hiervoor te zorgen.

Tenslotte is een motie aangenomen die ertoe leidt dat het aantal inleverpunten voor kerstbomen wordt vergroot en dat er weer gewoon 50 cent betaald wordt voor een ingeleverde kerstboom. Ook worden inwoners geactiveerd om het vuurwerkafval zelf op te ruimen.