12 jan 2024

Patricia Feelders - Heijndijk

Allereerst wens ik iedereen een gezond & gelukkig 2024. Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en het is gelijk alweer druk met politieke zaken in Voorne aan Zee. Hierbij een terugblik op wat er deze week allemaal op de agenda stond.

Windmolens Brielle

Maandag 8 januari was er een extra raadsvergadering ingepland om te besluiten over de plaatsing van 2 windmolens in de Ondernemingspolder in Brielle. Het werd een lange vergadering waarin veel raadsleden worstelden met dit onderwerp. Uiteindelijk werd met 14 tegen 13 stemmen het voorstel aangenomen om een zogeheten “ontwerpverklaring van geen bedenkingen” af te geven. Dit betekent dat het plan voor de windmolens ter inzage wordt gelegd en dat mensen hier hun zienswijze (bezwaar) op kunnen geven. Na het verwerken van de zienswijzen zal het plan opnieuw voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad zal dan moeten besluiten of ze wel of niet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft.

Nieuwe burgemeester

Voorne aan Zee zoekt een nieuwe burgemeester. Voorne aan Zee zoekt iemand die zichtbaar aanwezig en benaderbaar is, verbindend is en iemand zijn die boven de partijen staat. Deze eigenschappen zijn samen met andere wensen beschreven in een profielschets. Op dinsdag 9 januari was er een bijzondere raadsvergadering. De commissaris van de Koning kwam deze avond de profielschets voor de nieuwe burgemeester in ontvangst nemen. De vacature wordt uitgezet en de commissaris van de Koning zal later dit jaar een aantal kandidaten voordragen.

Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling

Na de raadsvergadering over de nieuwe burgemeester volgde direct een vergadering van de Commissie Samenleving. Hier stond de Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling op de agenda. Gemeenten zijn verplicht om een Regiovisie Huiselijk geweld en Kindermishandeling op te

stellen voor de komende vier jaar. De Regiovisie geeft aan wat de gezamenlijk de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling is. Nadat commissieleden een aantal verduidelijkende vragen hadden gesteld gaven zij een positief advies om dit document door te zetten naar de gemeenteraad.

Kickersbloem 3

Op woensdag 10 januari was er een informatiebijeenkomst over het bedrijventerrein Kickersbloem 3. De aanwezigen (raadsleden, commissieleden en inwoners) werden bijgepraat over hoe het de afgelopen jaren is gegaan, wat er nog te gebeuren staat (fase 4) en welke knelpunten er zijn. Een van de knelpunten is de bereikbaarheid. Eind 2024 komt de gemeente met een mobiliteitsvisie van de bredere omgeving, waarin gekeken wordt naar de benodigde ontsluitingen rondom Hellevoetsluis.

Het was een enerverende week, die ook duidelijk liet zien met hoeveel verschillende onderwerpen raadsleden en commissieleden zich bezighouden. Gelukkig was er ook nog tijd voor ontspanning, dankzij alle gezellige nieuwjaarsrecepties in onze gemeente!