Keek op de week

29 dec 2023

Maria van Sorgen

De Ander

Iedereen mag stemmen wat die wil; we leven gelukkig in een democratie en dat is een groot goed. Dat betekent dat er tijdens de verkiezingen wat te kiezen viel en voor veel mensen bleek links of juist rechts een interessante keuze. En dit gegeven vertaalt zich naar alle niveaus; ik werk in het onderwijs en de verdeeldheid binnen het docententeam is natuurlijk ook groot. Collega’s die bijvoorbeeld anders denken over migranten en voor en tegen het uitdragen en vieren van Paarse Vrijdag zijn, of wel of geen moeite hebben met acceptatie van LHBTQI+’ers. De gesprekken in de docentenkamer liegen er soms niet om en dat is oké. Toch?

Tja, natuurlijk is het prima dat iedereen een eigen politieke keuze kan maken en dat ook doet. Ik ben opgegroeid in een dictatuur met een avondklok en de democratie waarin wij hier mogen leven zie ik als een groot goed. En daarom is het juíst belangrijk dat we in elkaars nabijheid voorzichtig zijn met de woorden die we kiezen; met de intonatie van hoe we iets zeggen. Want voor je het weet kwetsen we elkaar en dat kan niet de bedoeling zijn. Niemand is meer waard dan een ander; we hebben alleen andere meningen en dát is enorm fijn en interessant.

Hierbij dus een oproep tot voorzichtigheid in de communicatie met de Ander. Kijk goed om je heen, wees je bewust van de context, probeer te luisteren zonder te oordelen en blijf doorvragen.

Ik wens iedereen fijne feestdagen en alle goeds voor 2024.