06 okt 2023

Sjoerd Hoekstra

Waar staan we voor?

Naast het raadswerk, de vergaderingen en de hectiek die dit, naast alle andere werkzaamheden, met zich meebrengt, is het goed om af en toe even afstand te nemen. Om te reflecteren en om je af te vragen: doen we de goede dingen en doen we die goed? Daarnaast, kijkend naar de toekomst: wat willen we bereiken voor onze jonge gemeente Voorne-aan-Zee? Dat deden we 30 september, tijdens de cursusdag voor fractie en voorzitters van ons gezamenlijke bestuur GroenLinks-PvdA.

Trudy Veninga (oud-raadslid en -wethouder, nu trainer bij de Politieke School) leidde de dag en had ons in de week voorafgaande al aan het denken gezet met o.a. deze vraag: “op welke rood/groene speerpunten moet deze fractie zich de komende periode vooral richten?” We maakten per persoon een top 3 van de punten en brachten die in tijdens deze bijeenkomst in Hotel van Marion.

Het werd een boeiende, leerzame en ook gezellige dag, goed voor de verbondenheid in de fractie en de samenwerking tussen fractie en bestuur. Het leverde bovendien goede inzichten op.

Er zijn zoveel zaken die belangrijk zijn en om aandacht vragen, dat het nog niet zo eenvoudig is om daar de absolute speerpunten uit te destilleren. Daar waren boeiende gesprekken en interessante discussies voor nodig. Uiteindelijk kwamen deze richtlijnen bovendrijven:

1. Bestuur
    Wij willen bereiken dat inwoners ruimte krijgen voor inbreng bij zaken die ons allemaal aangaan.
  2. Sociaal
    Wij willen bereiken dat de inwoner meer profiteert van de samenwerking tussen de afdelingen in de gemeente.
  3. Groen
    Wij willen bereiken dat inwoners met plezier bezig zijn om hun leefomgeving gezonder (groen/duurzaam) te maken.
  4. Bereikbaar
    Wij willen bereiken dat mensen met een laag inkomen of spoedeisendheid snel een woning kunnen betrekken.
  5. Wonen
    Wij willen bereiken dat mensen het Openbaar Vervoer als alternatief voor de auto ervaren in woon-werk/recreatie verkeer.

Deze speerpunten zijn vanaf nu de richtlijnen die we constant in het achterhoofd hebben en waar we te allen tijde naar verwijzen, tijdens vergaderingen, in gesprek met onze stakeholders, maar in de eerste plaats met u, onze achterban!

Dat kan op alle denkbare manieren, bijvoorbeeld tijdens de (permanente) campagne, maar natuurlijk ook tijdens de bijeenkomst die we speciaal voor de leden organiseren: de Algemene Ledenvergadering op 11 november, van 10.00-12.00 uur in Helinium te Hellevoetsluis. U bent dan weer van harte welkom. De koffie staat klaar!

Tot dan!