08 sep 2023

Patricia Feelders - Heijndijk

De rekenkamer van de gemeente: belangrijk voor inwoners

Elke gemeente in Nederland is verplicht een eigen rekenkamer te hebben. Dat betekent dat ook Voorne aan Zee een eigen rekenkamer moet hebben. De eerste stappen hiervoor zijn al gezet. Zo zijn er voor het zomerreces een aantal raads- en commissieleden benoemd als adviescommissie voor de rekenkamer.  De eerste taak voor hen is het maken van een aanbeveling voor de benoeming van de leden van de rekenkamer. Dit zal de adviescommissie op korte termijn gaan oppakken.

Wat doet een rekenkamer van een gemeente?

Veel mensen denken bij een rekenkamer aan cijfers en geldzaken. De rekenkamer zit echter niet de hele dag ‘te rekenen’. Een rekenkamer bij een gemeente onderzoekt “het door het gemeentebestuur gevoerde beleid”. De rekenkamer kijkt daarbij naar 3 dingen:

1. Doelmatigheid: Geeft de gemeente niet te veel geld uit om haar doelen te bereiken?
  2. Doeltreffendheid: Bereikt de gemeente de doelen die zij wil bereiken?
  3. Rechtmatigheid: Geeft de gemeente het geld uit volgens de regels?

De rekenkamer mag zelf besluiten waar zij onderzoek naar doet.  Wel vragen de meeste rekenkamers aan de gemeenteraad wat zij graag onderzocht willen zien. De rekenkamer is er om de gemeenteraad te helpen.

Heb ik als inwoner ook wat aan de rekenkamer?

Jazeker! Ten eerste doordat de rekenkamer controleert hoe de gemeente belastinggeld van inwoners uitgeeft. Ten tweede worden in sommige onderzoeken van rekenkamers de inwoners betrokken. Bijvoorbeeld door inwoners vragen te stellen over wat hun ervaringen zijn met het beleid van de gemeente. Tot slot zijn er rekenkamers in Nederland die actief vragen aan inwoners om aan te geven naar welk beleid zij een onderzoek zouden willen.

Of de rekenkamer van Voorne aan Zee actief inwoners gaat betrekken in de onderzoeken is op dit moment nog niet te zeggen, maar ikzelf hoop het van harte. De inwoner centraal!