01 sep 2023

Natascha Schnocks

Veilig op weg doe je samen!

Ze hangen er weer; de “wij gaan weer naar school borden” met de bekende Dick Bruna plaatjes op een step en een fiets. Om de weggebruikers extra te attenderen op de toenemende drukte rondom scholen, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Dankzij deze materialen worden zij alert gemaakt en minderen zij bewust en onbewust vaart. Dit komt de veiligheid van onze kinderen in het verkeer ten goede.
Geweldig en uit onderzoek blijkt dat het werkt.

Maar nu stoor ik mij al een paar jaar aan het plaatje van de poppetjes op de step of fiets. Waarom hoor ik u denken? Nou ik woon (indirect) naast een basisschool en nu valt het mij op dat er jaar in, jaar uit, steeds meer kinderen met de auto naar school gebracht worden. Niet met de fiets, niet met de step en ook niet lopend maar met de auto. Dit is niet iets van de laatste jaren hoor en ik weet dat de school er echt van alles aan heeft gedaan om het te veranderen maar het lijkt wel steeds erger te worden. Als ik met mensen wil afspreken of naar huis ga, hou ik er rekening mee dat dat dan inhoud dat ik niet mijn straat uit kan rijden of er kan parkeren. Nou ben ik het type mens die dan even wacht want een kleine drie kwartier later is de drukte die zo intens ontstond dan ook net zo snel weer weg.

Echter het jammere is, is dat de (groot)ouders,oppas die het kind komen brengen of halen blijkbaar niet kunnen wachten. Om 8 uur rijden ze massaal de straat in om zich te verzekeren van een parkeerplek en het liefst zo dichtbij mogelijk want anders krijg je als het regent wel twee extra regendruppels op je kop en s’middags rijden ze met een noodgang (Tsja, het is een 30 km zone dus waarom niet!) de straat weer uit om….? Sneller thuis te zijn of als eerste bij het clubje te staan voor een goede parkeerplek of om nog snel even een boodschap te doen? Ik heb geen idee waarom er altijd zo een haast bij moet zijn. Maar dat ze geen seconde op een ander willen wachten die ook de straat uit of in wil, dat zie ik dagelijks.

Deze week stond  het aanpassen van de fiets oversteek op de rotonde naar de Rijksstraatweg op de agenda van de raadscommissie. Een lastige en onoverzichtelijke rotonde waar regelmatig ongelukken gebeuren. Maar of we nu het fietspad een stukje verderop leggen, er eenrichtingsverkeer van maken, er een fietstunnel aanleggen of het zo laten zoals het nu is mag eigenlijk geen verschil uit maken. Het valt en staat met de weggebruikers. Als wij in de auto nou eens gaan proberen om niet die seconde sneller te willen zijn en als wij op de fiets nou eens goed kijken, laten zien waar we naar toe willen en oog contact maken met de bestuurder van de (vracht)auto in plaats van ons er voor te gooien, omdat we nou eenmaal voorrang hebben en als wij ons nou eens allemaal met het verkeer om ons heen gaan bemoeien ipv met randzaken bezig te zijn dát maakt denk ik het verschil!

En zolang we onze kinderen met de auto overal heen brengen en halen zullen zij geen verstandige deelnemers aan ons verkeer gaan worden. Het fietsexamen in groep 7 gaat er echt niet alléén maar voor zorgen dat je kind veilig van a naar b zal gaan fietsen. Het leert hen de regels en zoals dat zo  gaat met regels als je ze niet regelmatig herhaald gaan we ze vergeten toe te passen.
Dus neem eens wat vaker de benenwagen  en/of stap gewoon weer op de fiets en maak van  je kind een veilige weggebruiker want ergens in het leven moeten ze op de fiets en dan kunnen ze maar beter geleerd hebben hoe ze dat het veiligst kunnen doen want als we het alleen van de borden in de eerste weken na de zomervakantie moeten hebben gaan we de ongelukken op den duur niet tegen houden hoe we de wegen, rotondes en fietspaden ook aanpassen.

Veilig op weg doen we samen.