28 jul 2023

Regina Roggeveen

Zomaar een dag in Voorne aan Zee

Raadslid af

Nu ik weer gewoon burger ben en geen raadslid kan ik zoals vanouds alles om mij heen in me opnemen zoals iedere burger doet. En dat is fijn. Zonder beïnvloed te worden door de wetenschap dat er veel door de overheid bepaald wordt en er veel omstandigheden zijn waardoor gemeentebesturen vaak niet anders kunnen besluiten dan ze uiteindelijk doen. Dus gewoon nu, kort door de bocht, een dagje waarin ik s ’morgens op de tennisbaan in Brielle sta, s ’middags bij de kapper in Oostvoorne ben en s ’avonds wandel door de duinen en over het strand in Rockanje. Een ruime indruk dus. In dit prachtige Voorne aan Zee, want wat wonen we hier tenslotte mooi. Het valt mij op dat er enerzijds niet veel veranderd is sinds wij Voorne aan Zee zijn en anderzijds heel veel anders is.

Op de tennisbaan gingen de gesprekken o.a. over overlast van hangjongeren bij de nieuwe speeltuin in het Mildenburgbos en de fors toegenomen grafrechten bij de begraafplaats in Rockanje. Dat laatste tot wel driemaal zo hoog als voorheen. Bij de kapper s ’middags kwam het onderwerp van de hangjongeren ook aan bod, maar het uitblijven van een nieuw schoolgebouw in Oostvoorne voerde de hoofdtoon. Al het voorwerk daarvoor is tenslotte gedaan, de financiën zijn gereserveerd en zelfs de burgerparticipatie heeft plaats gevonden. “Waarom horen we er dan niets meer van? De scholen zijn veel te klein, oud en slurpen energie. En in Brielle wordt nu ineens wel een nieuwe school gebouwd!” De Verwondering in Oostvoorne is met recht toegeslagen.

Wandelen over het duinpad tussen de 1ste en 2de Slag in Rockanje was als vanouds heerlijk. Buiten de bijzondere aanwezigheid van scooters en fietsen van jongeren, wat eerder nooit toegestaan was. Blijkbaar is het voor sommige jongeren hier, net als in Oostvoorne, moeilijk om een goede ontmoetingsplek te vinden. Bij aankomst aan de 2de Slag ploegden we, van de trap afgekomen, door een woud van paaltjes. Bedoeld voor gasten die parasols en/of stoelen huren. Met recht Italiaanse toestanden waar op een groot gedeelte van het strand geen plek is voor de reguliere strandbezoekers. Heel vreemd, want de Nederlandse stranden zijn toch publiek openbaar gebied en voor iedereen toegankelijk. Maar ja, wie weet betaalt de betreffende uitbater wel een passende pacht aan de gemeente of aan Natuurmonumenten.

Waar een klein dorp groot in kan zijn

Wellicht is deze extra inkomst, in combinatie met de aanzienlijke verhoging van de parkeerheffing aan het strand (in tegenstelling tot de opheffing hiervan welke de huidige coalitiepartijen bij de verkiezingen beloofden) en de extreme verhoging van de grafrechten in Rockanje de redding voor de nog immer noodlijdende begroting van Voorne aan Zee. Waar een klein dorp groot in kan zijn, zullen we maar zeggen.

Maar, het was weer een heerlijke ’luxe’ dag in Voorne aan Zee, waar de blauwe vlag weer wappert en de zon als vanouds weer schitterend onderging in zee. Je kunt het sissen bijna horen. Gemeenteraadslid zijn kan, afhankelijk van hoe je ermee omgaat, een belastende taak zijn. Ik ga er nu gelukkig niet meer over, maar ik hoop dat ‘ze’ bovengenoemde onderwerpen oppakken. Voor nu allemaal een fijne zomer en na het reces de mouwen weer hoog opgestroopt en met volle moed er tegenaan.