21 jul 2023

Eline de Lange

Ik ben blij dat dit kabinet is gevallen. Zij waren vooral met zichzelf bezig en niet met het landsbelang. Al de crisissen zijn zelf gecreëerd en hebben ernstig bijgedragen aan de uiteendrijving waarop de democratie een enorme deuk heeft gekregen. Deze vier partijen zitten in een bubbel van ontkenning en macht waarbij ze echt het geloof hebben nog met bewoners te praten. Maar tegelijkertijd weet je al van tevoren wat de uitkomst gaat worden als zij toch met iemand spreken en ja hoor daar komt het een dag later ‘het was een incidentje, dit is dus niet representatief of we gaan ermee aan de slag’ waarna ze wederom gewoon verder gaan in hun veilige bubbel.

Dat BBB dan ook zo groot is begrijp ik wel. Zij spreken de taal van mensen buiten de bubbel maar dat geld ook voor de PVV en voor PvdA en GroenLinks. Zij hebben een visie voor de toekomst en zien wel de problemen van nu. Maar worden zo ernstig in een hokje gezet dat je eigenlijk alleen maar bezig kan zijn om jezelf te verdedigen. Dat wij ver weg staan van de PVV heeft hier niets mee te maken. Qua zorg kunnen GroenLinksPvdA het uitstekend overigens goed vinden met de PVV, GroenLinks PvdA trekken hier niet voor niets samen met Hagema hierin op. Het gaat erom dat er zowel van links naar rechts echt wel is geprobeerd om de bubbel door te prikken.

Dat de bubbel nog steeds niet geknapt is blijkt wel uit het feit hoe het kabinet is gevallen. En dat ze werkelijk het geloof hebben dat bewoners daar nog in trappen en dan ook nog de opgegeven reden. Nee PvdD, PVV en Adje Kuiken gaven een zeer heldere verklaring hiervoor.

Ik geloof dan ook echt niet in migratie deals met landen als Turkije, Eritrea en Marokko. Het enige wat je hun geeft is een peperduur chantagemiddel. Dat is wel te zien aan de Turkije deal. Je moet de bron aanpakken, waarom vluchten ze? Waarom duren de procedures zo lang? Waarom blijven ze hier als ze als ze uitgeprocedeerd zijn? Waarom gaan gezinnen die herenigd zijn zo vaak uit elkaar? Hoe kunnen we de veilige Landers wel weigeren? Nieuw-Zeeland is bijvoorbeeld heel streng, daar kom je niet zomaar binnen en word je direct bij het vliegveld terug gestuurd als ze ook maar een vermoeden hebben dat je daar komt om te wonen of te werken terwijl je uit een veilig land komt.

Een ander veel groter probleem zijn arbeidsmigranten. Allemaal jongemannen zijn die snel geld nodig hebben voor hun gezin in Verweggistan. En laat helder zijn we hebben ze keihard nodig, vele bedrijven draaien hierop omdat Nederlands personeel onbetaalbaar is voor veel bedrijven en wij het geen ‘leuk’ werk vinden. Hiervoor worden betaalbare woningen voor jongeren massaal opgekocht door allerlei bedrijfjes, stichtingen en pensioenfondsen die er dan 10 tot 12 man inproppen. En waar makelaars ook veel geld aan verdienen.

En ja ook hier wordt niets aan gedaan deze bubbel wordt angstvallig in stand gehouden. Waarom? Financieel gewin verwacht ik. Ik zou ook dat graag anders zien. Hoe zou het zijn als we uitkeringsgerechtigden dit werk te laten doen? Waarbij ze net iets meer krijgen dan hun uitkering en de uitkering als ze krijgen geen gift is maar een lening? Dan kunnen premies naar beneden en heb je een win win. Natuurlijk heb je hierbij ook rekening te houden met echte arbeidsongeschiktheid. Kijk hierbij naar Zwitserland, herziening van dit beleid is hard nodig en leer van anderen.

Kom ik toch nog even terug op het grote te kort op de onze huizen markt. Wat door slecht beleid gecreëerd is door wederom de bubbel van het huidige kabinet. Wie verzint het om verzorging en bejaardentehuizen te sluiten zonder na te denken over de gevolgen? Waar als antwoord van onze gemeente op komt, we gaan dure huizen bouwen zodat er ‘doorstroming’ komt. Ouderen moeten zo lang mogelijk in hun eigen woning kunnen blijven waarbij wij zorgen voor de zorg. Ten eerste zet je hiermee direct de woningmarkt opslot, ten tweede wordt de zorg dan veel duurder omdat alle verschillende zorgverleners heel de gemeente door moeten om zorg te verlenen, ten derde dit vraagt vele woon-aanpassingen wat gemeentes moeten betalen om al helemaal niet te spreken over de druk die je op de familie en omgeving legt. Dat die druk normaal gesproken vrijwillig er al was en altijd werd gedragen wordt simpelweg vergeten. Nee er is nu een verplichting dat wanneer je eindelijk zorg vraagt je niet ontlast wordt maar deze verlengd wordt en verplicht wordt met manipulatietechnieken.

Dat samendoen doe je sowieso al en dat geld ook voor die holle termen als zelfredzaam of eigenverantwoordelijkheid wat in mijn ogen ook van die holle manipulatieve termen zijn. Alsjeblieft hou toch op en geef de zorg die nodig is en op tijd. Kijk naar woningen waar echt vraag naar is. Dat de woningen verkocht worden die nu gebouwd worden komt niet omdat deze aan de wens voldoen dat komt omdat er geen keus is. Ik heb dan ook mijn hoop gevestigd op het woonbedrijf. En hoop met heel mijn hart dat al die nieuwe projecten nu eens echt huizen bouwen waar behoefte aan is en niet slechts de zakken van een projectontwikkelaar spekken.

Landelijk moet gezorgd worden voor de zorg, betaal de verpleegsters waar ze recht op hebben, haal de marktwerking in de zorg weg en doe wat aan de macht van verzekeringsmaatschappijen waardoor de zorg overladen wordt met bureaucratie. En doe wat aan de wachtlijsten en bureaucratie om de juiste hulp te krijgen. Maak bijvoorbeeld ook de 24/7 kinderopvang geen vorm van luxe maar gratis want ook deze toeslagen affaire is zo’n crises die door de kabinetsbubbel zelf is gecreëerd.

Fraude moet worden aangepakt. Maar daarin zijn we veel te ver doorgeslagen met enorme bureacratische en vertragingen tot gevolg wat totaal niet meer in verhouding ligt en waar iedereen alleen maar veel schade van ondervindt zowel financieel als emotioneel met als logisch gevolg dat mensen vertrouwen verliezen. Als jij niet vertrouwd wordt waarom zou je dan zelf het vertrouwen in de ander geven? Dit zie je in de hele linie terug. In alle gecreëerde crisissen Groningen, stikstof, toeslagen, wonen, migratie en zelfs bij Oekraïne.

De bubbel van wantrouwen, de uiteendrijving, de tweedeling in de maatschappij alles is terug te herleiden naar deze basis. Vertrouwen. En iedereen weet vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. Het framen van Links naar Rechts en Rechts naar Links is schadelijk, schadelijk voor het vertrouwen, schadelijk voor de toekomst en schadelijk voor de democratie.

En ja ik maak me zorgen. Zorgen over de toekomst. En daarom ben ik blij. Blij dat dit kabinet is opgestapt. Maar had liever gezien dat de Haagse bubbel was geknapt. Ik heb gezien hoe het is gegaan bij de provinciale verkiezingen dit gaf voor mij aan dat veel mensen vertrouwen hebben in de medemens. En heel veel mensen zien dat het anders moet en anders kan. En hoop met heel mijn hart dat deze nieuwe verkiezingen nog meer laat zien dat dit vertrouwen terecht is en er een nog grotere politieke aardverschuiving plaats vindt in de tweede kamer.

Ik kijk uit naar een politiek die op basis van vertrouwen in hun bewoners ons Nederland uit de bubbel van wantrouwen, uiteendrijving en brandmerken houdt. Waarin we de afgelopen 12 jaar opgesloten hebben gezeten. Zodat ook mijn kinderen een toekomst krijgen zonder angst, wantrouwen en opsluiting.