Blog van het bestuur VAZ

19 jul 2023

In de week na de val van Rutte IV hebben GroenLinks en de Partij van de Arbeid met de grootst mogelijk spoed ledenreferenda gehouden rondom de vraag: “Ben je voor of tegen een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma van de PvdA en GroenLinks bij de eerstkomende Tweede Kamerverkiezingen?

Maandagmiddag 17 juli werden in een gezamenlijke bijeenkomst in Utrecht de uitslagen bekend gemaakt. Dit waren de resultaten:

• GroenLinks (met 34.245 stemgerechtigden), een opkomst van 62,5% waarvan 91,8% VOOR stemden. Samenvattend: 57,4% van alle stemgerechtigden stemden VOOR.
  • PvdA (met 39.424 stemgerechtigden), een opkomst van 64,7% waarvan 87,9% VOOR stemden. Samenvattend: 56,9% van alle stemgerechtigden stemden VOOR.

Foto: vlnr Attje Kuiken (partijleider PvdA), Katinka Eikelenboom (voorzitter GroenLinks), Esther-Mirjam Sent (voorzitter) PvdA en Jesse Klaver (partijleider GroenLinks)

Voordat ik iets dieper inga op deze resultaten, wil ik even delen wat onze partijvoorzitters direct na de bekendmaking hierover zeiden:

• Esther-Mirjam Sent (PvdA): ‘’Wat een historisch moment. Ik kijk ongelofelijk uit naar de campagne. Samen kunnen we een sterke vuist maken en een stap zetten richting een groen en sociaal Nederland.’’
  • Katinka Eikelenboom (GroenLinks): ‘Meer dan ooit is Nederland toe aan groene, sociale en progressieve politiek. Toe aan samenwerking in plaats van verdere versplintering. De komende maanden gaan wij laten zien waar we toe in staat zijn. Ik kan niet wachten!’

De sfeer bij de bekendmaking van deze resultaten was extatisch, en bij velen kwamen de emoties los. Daar was alle reden toe. Het was inderdaad een historisch moment. En de resultaten bij beide partijen kwamen heel sterk overeen, zowel met betrekking tot de ongehoord hoge opkomst van bijna tweederde van alle stemgerechtigden, als van het eveneens zeer hoge percentage Voorstemmers, beide rond de 90%. Hoezo saamhorigheid? We kunnen hier zeker spreken van grote betrokkenheid en overeenstemming!

De laatste dagen hebben beide partijen ook een groot aantal nieuwe leden mogen inschrijven, dus ook bij het publiek lijkt onze samenwerking goed gewaardeerd te worden! Kortom: zowel intern als extern gaan we een belangwekkende tijd tegemoet.

Toch ook een enkel woord voor de tegenstemmers. Ongeveer tien procent van onze leden omarmen deze samenwerking niet. Toch zijn dit allemaal mensen die, soms jarenlang, een van onze partijen een heel goed hart toedragen, allemaal mensen die ook ons respect verdienen. De democratie in ons beider partijen heeft heel duidelijk gesproken, en wij hopen van harte dat ook de tegenstemmers in deze ledenreferenda het resultaat kunnen ondersteunen, en wij hun ondersteuning blijven houden.

Wat betekent dat voor ons?

Alle hens aan dek!

Op 22 november mogen we naar de stembus, Rutte zal na de verkiezingen niet meer terugkomen in het Torentje, maar er zijn er nog wel een paar die we daar niet willen zien. We zullen dus een klinkende campagne moeten voeren om ervoor te zorgen dat GroenLinks & PvdA sterk in de Tweede Kamer komen en met macht de coalitiebesprekingen in gaan. Uiteindelijk met het ultieme doel om de minister-president te leveren. Maar daarvoor moet er nog wel wat gebeuren.

• Er zal een heel proces tot stand komen om een verkiezingsprogramma op te stellen, een lijstrekker voor te stellen en kandidaten voor de Tweede Kamer op de lijst te zetten. De exacte procedure en tijdspad zullen wij heel snel van de partijbesturen horen, maar het zal allemaal snel, heel snel gebeuren. Hou dus de publicaties en websites van Groenlinks.nl en PvdA.nl goed in de gaten. Mocht je op voorhand al suggesties willen inbrengen? Ons mailadres info@groenlinks-pvda-voorneaanzee.nl staat je ter beschikking, en wij geven alles door.
  • Waarschijnlijk vindt op zaterdag 7 oktober het gezamenlijke congres van onze partijen plaats. Het moment om het verkiezingsprogramma, de lijsttrekker en de kandidatenlijst definitief vast te stellen.
  • Ook zal tegen die tijd de campagne in volle hevigheid losbarsten, en ook onze afdelingen in Voorne aan Zee zullen daar naar vermogen aan deelnemen. Het zal duidelijk zijn dat we al onze leden en sympathisanten, kinderen, ouders en grootouders, vrienden en progressieve kennissen met een rood, groen of roodgroen hart die zich daarvoor willen inzetten graag tegemoetzien. Doe je mee? Meld je dan aan: info@groenlinks-pvda-voorneaanzee.nl.
  • Ben je nog geen lid, maar spreekt onze inzet en onze toekomst voor een beter Nederland je wel aan? Natuurlijk nodigen we je graag uit om je aan te melden bij GroenLinks.nl en/of PvdA.nl. Op die websites kun je ook eventueel een donatie doen, want elke kleine beetje helpt ons een klinkende campagne te voeren.