Attje Kuiken, fractievoorzitter en woordvoerder Zorg in de Tweede Kamer neemt het op voor SpoedEisende Hulp (SEH) dichtbij

11 nov 2022

Woensdag 9 november kwam de commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport van de Tweede Kamer bijeen om zich uit te debatteren over plannen van minister Kuipers voor een toekomstbestendige acute zorg.

Al jaren ondergaan wij op Voorne een afkalvende medische zorg. Als een salami, plakje voor plakje, wordt onze acute zorg steeds verder uitgekleed: eerst verdween de nacht- en weekendapotheek uit Hellevoetsluis, en daarmee ook uit Brielle en Westvoorne, kort daarna gevolgd door de huisartsenpost. Het voormalig volwaardige ziekenhuis in Spijkenisse werd gedegradeerd tot een Medisch Centrum met een SEH voor 24 uur per dag. Het was nog niet genoeg. De SEH werd beperkt tot uitsluitend de tijden van 7 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds.

Met de nieuwe plannen van de minister wordt de kaalslag verder doorgevoerd:

• Nu nog moet iedereen in Nederland binnen 45 minuten bij een volwaardig ziekenhuis kunnen komen; de minister wil die norm ter discussie stellen en laten vervallen, om daarna te bedenken wat er voor in de plaats moet komen. De omgekeerde wereld, dus: je moet je oude schoenen niet weggooien voor je nieuwe hebt. Te vaak zien we immers dat de oplossing die er voor in de plaats terugkomt te laat, voldoende, of niet goed doordacht is.
  • Met de dreiging van loslaten van de 45-minuten norm kwam tegelijk het signaal dat de SEH van het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland zou moeten gaan sluiten. Nu nog is dit voor de inwoners van Voorne de dichtstbijzijnde SEH. Weer een plakje van de salami af?

Onlangs kregen de gemeenteraads- en commissieleden van Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne een klinkende presentatie van de heer Moelland, directievoorzitter van het ziekenhuis in Dirksland. Enerzijds gaf hij aan dat het sluiten van een SEH verstrekkende gevolgen heeft voor een ziekenhuis. De expertise en capaciteit die een SEH met zich meebrengt is namelijk ook een voorwaarde voor de instandhouding van allerlei ziekenhuisafdelingen die soms ook gebruik moeten maken van SpoedEisende Hulp; denk daarbij aan kraamhulp, maar ook andere afdelingen waar patiënten verzorgd worden voor minder complexe ziekten, maar die onverwacht kunnen verslechteren. Sluit de SEH, en binnen afzienbare tijd moeten ook deze afdelingen sluiten. De heer Moelland kon ook met feiten staven dat deze plannen misschien op heel korte termijn een besparing in geld kunnen opleveren, maar op enige termijn juist zeker meer gaan kosten. Waar doe je het dan ook voor? Het principe van marktwerking in de zorg moet snel, heel snel van tafel.

Als we dan ook allemaal de ervaringen kennen van de verkeersinfarcten die we regelmatig richting Rotterdam kennen, op de ruit van Rotterdam, en op de ontsluitingen als Botlekbrug, Botlektunnel en Spijkenisserburg, dan zal het duidelijk zijn dat een fijnmazige spreiding van volwaardige ziekenhuizen en SEH-centra absoluut noodzakelijk is. De inwoners van Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne, en binnenkort van Voorne aan Zee kunnen niet zonder. En zeker in een gebied waar nu al de ambulances te vaak de hun voorgeschreven aanrijtijden niet kunnen halen.

Het was dan ook goed te horen dat de meeste fracties in de Tweede Kamer erg kritisch over de plannen van de minister zijn, en Attje Kuiken niet in het minst door de Voornese salami uit de doeken te doen. Klik op de link hieronder om de bijdrage in het debat van Attje Kuiken terug te zien.