Inwoners parkeervergunning binnenstad Brielle

10 okt 2022

Ben van Stijn

De PvdA fractie van Brielle heeft op 7 juli 2021 een motie ingediend die het college van Brielle opdraagt een onderzoek te doen naar de parkeerproblematiek in de binnenstad. Een motie die mede is ingediend door de fractie van ONS Brielle en ondersteund door de gehele raad. Doel van de motie was het in kaart brengen van de parkeerdrukte en suggesties te doen deze eventuele parkeerdrukte op te lossen. De uitkomsten van dat onderzoek laten nog op zich wachten. De fractie van GroenLinks – PvdA Voorne aan Zee heeft, in het kader van de komende verkiezingen, de behoefte haar zienswijze te delen.

De Brielse binnenstad is een unieke en historische omgeving waar jaarlijks vele inwoners en toeristen van genieten. Het is echter een stad die zijn oorsprong heeft in een tijd waarin er nog geen auto’s en vrachtwagens waren en een inwonersaantal kende wat aanzienlijk lager was dan nu. Tegenwoordig bezit bijna elk huishouden minstens 1 auto en steeds vaker meerdere. De parkeerruimte in de binnenstad is al beperkt en is de laatste tijd ook beperkter geworden door een aantal noodzakelijke aanpassingen in diezelfde binnenstad.

De resultaten van het parkeeronderzoek kunnen wij verwachten aan het einde van dit jaar, besluiten daarover zullen genomen worden door het college van de nieuwe gemeente Voorne aan Zee.

GroenLinks – PvdA Voorne aan Zee dringt aan op de invoering van een parkeervergunning voor de Brielse inwoners om er voor te zorgen dat de inwoners van onze binnenstad hun auto kunnen parkeren in de buurt van hun huis. Dat zal nog wel enige haken en ogen opleveren, want hoe gaan we bijvoorbeeld om met meerdere auto’s, waar moet het personeel parkeren voor de Brielse ondernemers en hoe kunnen we dat anders organiseren voor mensen die minder goed te been zijn? Op al deze vragen wil GroenLinks en PvdA Voorne aan Zee graag in gesprek met de inwoners van de binnenstad van Brielle.

Naast de binnenstad pleit GroenLinks – PvdA Voorne aan Zee ook voor een herziening van het parkeerbeleid in de rest van de nieuwe gemeente. Het beste kan dat gebeuren per wijk en in samenspraak met de bewoners van die wijk. Een van de mogelijkheden is om meer te handhaven op parkeer gerelateerde zaken. Een andere oplossing is het onderzoeken van het gebruik van meerdere deelauto’s in de wijk. Een auto delen geeft ruimte en het is beter voor het milieu.

Bent u ook voor een parkeervergunning in de binnenstad of bent u van mening dat er ook in uw woonwijk dringend behoefte is aan een ander parkeerbeleid? Stem dan 23 november 2022 voor GroenLinks – PvdA Voorne aan Zee.