Vestingdagen in Voorne aan Zee

23 aug 2022

Bianca Verschoor

Ondanks dat er onlangs 4 horeca zaken op het baantje zijn ontruimt, het baantje na 2:00 dicht moest, er een lege haven is, de fontein bij het cultuurhuis niet mag spuiten en de culturele bezienswaardigheden regelmatig gesloten waren bij gebrek aan vrijwilligers tijdens de zomervakantie. Was het afgelopen weekeind gezellig druk in de vesting van Hellevoetsluis, tijdens de vestingdagen 2.0

Vestingdagen horen bij Hellevoetsluis, gelukkig kon het dit jaar wel. Vestingdagen 2.0. De eerste keer zonder stoom, maar met veel nieuwe onderdelen. Er was een reuzenrad van 25 meter hoog met een gezellige kermis. Vrijdagavond waren o.a. Gerard Joling en Zaterdagavond de Snollebollekes in de feesttent te horen op het Zuidfront, waar tot diep in de nacht gefeest is.

Het hele weekend waren er allerlei leuke bezig- en bezienswaardigheden. Korenmolen de Hoop was uiteraard open en er was een social media plein waar je met allerlei nieuwe gadgets de leukste selfies kon maken. Uiteraard waren de demonstraties van de Reddingsbrigade, helikopterrondvluchten, nostalgische trekkers, oude vrachtwagens, het modelbouwplein de kindertrein en de braderie van de partij.

Hellevoetsluis was ooit de belangrijkste marinestad van Nederland en in de VR-trailer kon je als marinier op missie. Op de Burgemeester van der Jagt-kade was een spectaculair Formule 1 plein met racesimulators en een formule 1 wagen waar je een pitstop challenge kon doen. Heel spannend, jammer dat Max Verstappen niet kon komen. Uiteraard waren er historische schepen en leuke activiteiten bij het Droogdok, Ramtoren de Buffel, de Bernisse het Lichtschip, Theater Twee Hondjes, Brandweermuseum en werd het traditionele vuurwerk afgestoken.

Al met al een geweldig feest voor iedereen zo aan het einde van de schoolvakantie. Áls ik al dingen zou willen verbeteren zijn het :

1. De 18 plus grens in de feesttent verwijderen.
  2. De plasticsoep willen aanpakken met veel meer afvalbakken
  3. Het vuurwerk inruilen voor een drone & laser-show met muziek.
  4. De Rotterdampas invoeren voor alle minima waarop een festival-budget staat voor
    bijvoorbeeld de vestingdagen, wallenpop, Brielle blues, 1 aprilfeest, Tintefeest, museum-nacht enz. Maar dit is wellicht leuk voor de volgende keer.

Maar laat vooral één ding glashelder zijn! Als het aan GroenLinks en de PvdA ligt, blijven alle feesten in alle dorpen van Voorne aan Zee bestaan. Hier gaan wij, NIET op bezuinigen.