Ascheid van Henk Bos

22 jun 2022

Wim Vink

AFSCHEID VAN HENK BOS…

Dinsdagmiddag 21 juni 2022 heb ik samen met o.a. Barbara Geers, Jeroen Merkx, Kees van de Akker, Regina Roggeveen  uit Westvoorne, Daan Dankaart uit Hellevoetsluis, Gijsje en André Visser uit Brielle en Evert Zoomer uit Spijkenisse afscheid genomen afscheid genomen van Henk Bos. Henk is op 84-jarige leeftijd op 15 juni overleden. Zelf ken ik Henk als een zeer betrokken gewestelijke afgevaardigde en vertegenwoordiger van de toenmalige afdeling Westvoorne in het samenwerkingsverband van PvdA-afdelingen op Voorne-Putten-Rozenburg: de Groene Zes (Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Rozenburg, Spijkenisse en Westvoorne). Ook Gijsje en Evert kennen als een van de oud-secretarissen en voorzitters van Groene Zes Henk hiervan.

Zoals Jeroen in zijn afscheidswoord aangaf heeft Henk bijna alle denkbare functies in de partijafdeling vervuld van raadslid, gewestelijk afgevaardigde, congresafgevaardigde tot aan bestuurslid. Hij memoreerde een uitspraak van Henk: “cijfers liegen niet, maar leugenaars kunnen wel cijferen”. De leraar in hem ging uit van gecontroleerde feiten. Het heeft hem dan ook verbaasd dat op basis van dezelfde feiten mensen tot verschillende conclusies kunnen komen. Henk bleef geloven in de ander, wat hem betreft deugen de meeste mensen. Henk was zijn tijd vooruit met de groene agenda tegen de oprukkende haven. Dat verklaart het eerdergenoemde samenwerkingsverband De Groene Zes. Nadat hij ziek was geworden was een bekende uitspraak van hem: “het gaat, zoals het komt”. De afgelopen 1-meiviering in de Brielsche Aap was de laatste partijbijeenkomst die Henk heeft bezocht. Zijn vrouw, onze partijgenote, Ans Bos-Kramer had tot slot nog een laatste boodschap van Henk dat hij het fijn vindt ons gekend te hebben.

Wij wensen Ans, de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.